• EN
  • ساعت : ۱۲:۵۱
  • تاريخ :
     ۱۴۰۵/۰۳/۲۳ 
  • تعداد بازدید : 28
  • کد خبر : ۱۰۱۹۴
ضرورت رعایت الگوی صحیح مصرف آب توسط 6 درصد از مشتركین سطح استان كه دو برابر الگو، مصرف بی رویه آب دارند
ضرورت رعایت الگوی صحیح مصرف آب توسط 6 درصد از مشترکین سطح استان که دو برابر الگو، مصرف بی رویه آب دارند

منصور کشاورزیان، رئیس هیاتمدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان، در سخنرانی خود در نماز جمعه روز ۲۲ خرداد در شهر سمنان، با اشاره به فرارسیدن هفته صرفهجویی در مصرف آب گفتبا توجه به آغاز فصل گرم سال و با هدف جلب توجه و افزایش حساسیت مردم نسبت به مصرف بهینه آب، هفته ۲۵ تا ۳۱ خرداد به عنوان هفته صرفهجویی در مصرف آب نامگذاری شده است. 

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان سمنان در ۸ شهرستان استان و در حوزه جمعیت شهری و روستایی خدمات تأمین آب شرب را بر عهده دارد، افزوددر سطح استان ۳۵۵ هزار مشترک آب وجود دارد که از این تعداد ۲۷۷ هزار و ۷۰۰ مشترک در شهرها و ۷۷ هزار مشترک در روستاهای استان از خدمات شرکت آبفا استفاده میکنند.

کشاورزیان با اشاره به سه بخش اصلی مصرف آب شامل کشاورزی، شرب و صنعت اظهار داشتشرکت آب و فاضلاب در زمینه تأمین آب شرب و همچنین جمعآوری و دفع فاضلاب در شهرها و محدودههایی که امکان خدماترسانی وجود دارد، به مردم شریف استان خدمترسانی میکند.

وی ادامه دادبرای تأمین آب شرب مشترکان استان، سالانه حدود ۸۵ میلیون مترمکعب آب تخصیص مییابد که از این میزان، حدود ۶۰ تا ۶۷ میلیون مترمکعب برای تأمین آب شرب شهرها و ۱۷ تا ۲۰ میلیون مترمکعب برای تأمین آب شرب روستاها مورد استفاده قرار میگیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با بیان اینکه کل آب قابل دسترس استان حدود یک میلیارد مترمکعب است، گفتتنها ۸ تا ۹ درصد از این میزان برای تأمین آب شرب استفاده میشودبا این حال، همه منابع آبی استان قابلیت استفاده برای شرب را ندارند؛ چرا که آب شرب باید از نظر کیفی و بهداشتی، از جمله شاخصهای شیمیایی و میکروبی، استانداردهای لازم را داشته باشد.

وی افزودبنابراین، علاوه بر محدودیتها و شرایط اقلیمی موجود، از این منظر نیز استان با محدودیتهایی در تأمین آب شرب مواجه است.

کشاورزیان با اشاره به اینکه از ۸۵ میلیون مترمکعب آب تخصیصی، حدود ۶۰ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی و باقی آن در شهرهایی مانند گرمسار، دامغان و بخشی از شاهرود از منابع آب سطحی تأمین میشود، تصریح کردبه همین دلیل، اهمیت حفظ و صیانت از منابع آب زیرزمینی دوچندان است؛ چرا که این منابع، از مهمترین و مناسبترین منابع برای تأمین آب شرب در استان به شمار میروند.

وی افزودالگوی مصرف آب برای هر مشترک در ماههای گرم سال بین ۱۱ تا ۱۳ مترمکعب است و حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد مشترکان استان این الگو را رعایت میکنند، اما متأسفانه حدود ۶ درصد از مشترکان، بیش از دو برابر الگوی مصرف آب مصرف میکننداین میزان مصرف در حالی است که این گروه تنها ۶ درصد از مشترکان را تشکیل میدهند، اما معادل ۲۱ درصد از مصرف مشترکان عادی آب مصرف میکنندضرورت صرفهجویی این دسته از مشترکان همواره از سوی مسئولان و مجریان شرکت آبفای استان مورد تأکید قرار دارد.

کشاورزیان خاطرنشان کردما هیچگاه نمیگوییم آب مصرف نشود؛ چرا که با رشد جوامع، ارتقای بهداشت و رعایت ملاحظات ایمنی و بهداشتی، مصرف آب امری طبیعی و ضروری استاما تأکید ما این است که آب باید بهدرستی و بهینه مصرف شودمتأسفانه در فصل گرم سال شاهد آن هستیم که برخی افراد بهصورت بیرویه اقدام به شستن کف خیابانها، خودروها و آبیاری غیرضروری فضای سبز میکنند، در حالیکه با چند روش ساده و کمهزینه میتوان صرفهجویی را در کنار مصارف ضروری مدنظر قرار داد.

وی همچنین نوید دادامسال در قانون بودجه پیشبینی شده است که اگر هر مشترک نسبت به مدت مشابه سال قبل، تنها ۲۰ درصد صرفهجویی کند، معادل همین میزان، ۲۰ درصد پاداش صرفهجویی در قبض وی لحاظ خواهد شد و از تخفیف در پرداخت آببها برخوردار میشود.

وی همچنین نوید دادامسال در قانون بودجه پیشبینی شده است که اگر هر مشترک نسبت به مدت مشابه سال قبل، تنها ۲۰ درصد صرفهجویی کند، معادل همین میزان، ۲۰ درصد پاداش صرفهجویی در قبض وی لحاظ خواهد شد و از تخفیف در پرداخت آببها برخوردار میشود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان در ادامه گفتمتأسفانه در استان ما دو بخش از مصرف آب با الگوی نامناسب همراه است؛ یکی در حوزه استحمام و دیگری در استفاده از سیفونهای توالت فرنگی.

وی توضیح داددر سیفونهای توالت فرنگی، استفاده از کلید کمحجم برای شستوشو میتواند در هر بار استفاده بین ۵ تا ۷ لیتر آب صرفهجویی کندهمچنین در زمان استحمام، اگر در فواصل دوش گرفتن، شیر آب بسته شود، تأثیر قابل توجهی در کاهش مصرف آب خواهد داشت.

 

کشاورزیان گفتیکی دیگر از راههای صرفهجویی در مصرف آب، استفاده از سرشیرهایی است که امکان ترکیب آب و هوا را فراهم میکننداین سرشیرها و شیرآلات میتوانند بین ۳۰ تا ۵۰ درصد در مصرف آب صرفهجویی ایجاد کنند و در عین حال نیازهای ضروری مصرفکنندگان را نیز برآورده سازند.

تشریح برنامههای »هفته صرفهجویی در مصرف آب«

کشاورزیان در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تشریح برنامههای هفته صرفهجویی در مصرف آب که از روز دوشنبه ۲۵ خردادماه آغاز میشود، گفتامروزه تمامی نظریهپردازان حوزه امنیت، آب را یکی از مؤلفههای اصلی تأمین امنیت ملی میدانند؛ از اینرو، صرفهجویی در مصرف آب، ضامن امنیت و تابآوری جامعه است.

وی با اعلام عناوین روزهای هفته صرفهجویی افزود:

۲۵ خرداد (آب، تابآوری و امنیت ملی): تأکید بر نقش حیاتی آب در امنیت پایدار.

۲۶ خرداد (خانواده هوشمند و فرهنگ مصرف): با تمرکز بر نقش کلیدی آموزش بانوان و کودکان در نهادینهسازی فرهنگ مصرف بهینه.

۲۷ خرداد (آب و ارزشهای دینی): با یادآوری آموزههای دینی؛ چرا که در فرهنگ شیعیان، آب مهریه حضرت فاطمه زهرا (سنامگذاری شده و حفظ آن، رعایت حرمت و امانتداری است.

۲۸ خرداد (آب، اقتصاد و سرمایهگذاری): وی با تأکید بر اینکه هرگونه توسعه صنعتی نیازمند تأمین آب است، اظهار داشتاستان سمنان ۱۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیهشده در اختیار دارددر همین راستا، طی تفاهمنامهای با شرکت شهرکهای صنعتی، تصفیهخانه فاضلاب جنوب سمنان در حال بهروزرسانی است که پیشبینی میشود ۱۱۰ تا ۱۳۰ لیتر در ثانیه آب برای مصارف صنعتی تأمین کرده و از برداشت آبهای زیرزمینی جلوگیری کند.

۲۹ خرداد (آب، محیطزیست و توسعه پایدار): اشاره به نقش آب به عنوان رکن اصلی حیات محیطزیست و توسعه پایدار.

۳۰ خرداد (آب، تعهدات فناورانه و هوش مصنوعی): مدیرعامل آبفای استان با اشاره به هوشمندسازی تأسیسات گفتهماکنون بیش از ۶۰ درصد از تأسیسات تأمین، توزیع و انتقال آب به سامانههای پایش از راه دور مجهز شده و مراکز کنترل آن در سمنان و سایر شهرستانها فعال استوی افزودنصب بیش از ۱۸ شیر فشارشکن و کنترل هوشمند در شهر سمنان، گام مؤثری در کاهش هدررفت و مدیریت دقیق مصرف بوده که این روند در سایر نقاط استان نیز در حال اجراست.

۳۱ خرداد (آب، مردمیسازی اقتصاد و مسئولیت اجتماعی): کشاورزیان با تأکید بر مسئولیت همگانی در قبال آیندگان، تصریح کردمتأسفانه عمق برداشت از منابع آب زیرزمینی در اکثر نقاط استان به ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان در پایان ضمن درخواست از  شهروندان برای همراهی هرچه بیشتر خاطرنشان کردبا صرفهجویی ۷ تا ۱۵ درصدی توسط خانوادهها، میتوانیم از تابستان پیشرو که پیشبینی میشود ۱ تا ۲ درجه گرمتر از سالهای گذشته باشد، با موفقیت و بدون تنش آبی عبور کنیم.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0