چاپ

     

    واحد توسعه مدیریت

    این واحد شامل زیربخش‌های ذیل می‌باشد:

     

    نظام پیشنهادات

     

    امروزه مدیریت مشارکتی یکی از پیشرفته‌ترین و موثرترین روش‌های مدیریت در دنیاست و کارامدترین و اصلی‌ترین ابزار در این نوع مدیریت نظام پیشنهادهای سازمانی است.
    هدف از طراحی نظام پیشنهادها به طور کلی زمینه‌سازی برای تحقق دموکراسی در محیطهای کاری، ارتقای بهره‌وری مجموعه، بهبودسازی و تامین رضایت کارکنان است.
    کمیته پیشنهادات از همکاران داخلی شرکت تشکیل شده و سعی بر آن بوده از هر معاونت و دفتر یک نفر عضو کمیته باشد.
    این کمیته به ارزیابی و تصمیم‌گیری در خصوص پیشنهادات داخل و خارج سازمان می‌پردازد.

    اهم وظایف دبیر کمیته پیشنهادات:

    1- جمع آوری و بررسی اولیه پیشنهادات همکاران
    2-تهیه گزارشات قابل ارائه در سطح شرکت
    3-پیگیری مصوبات کمیته
    4-پیگیری اجرای پیشنهادات
    5-برگزاری فراخوان
    6-برپایی جشنواره سالانه
    7-تشکیل جلسات هم‌اندیشی و شناسایی پیشنهادات برتر
    8-تجلیل از برترین‌های پیشنهادات
    9-رشد و تعالی سازمان با پیاده‌سازی پیشنهادات سازنده اعم از کمی و کیفی

    سامانه پیشنهادات در شرکت آب و فاضلاب استان سمنان از دی ماه سال 1398 راه‌اندازی شد. برای ورود به سامانه پیشنهادات کلیک کنید

     

    کمیته فرهنگ سازمانی

     

    فرهنگ سازمانی در زمره موضوعات محوري و بنيادينی است که تقويت عناصر مثبت و اثربخش آن، موجبات افزايش اثربخشي و کارايی سازمان را فراهم مي‌آورد. فرهنگ سازمانی، سنگ بناي تمام رفتارها، نگرش‌ها و فرايندهاي سازماني است. اهميت اين موضوع موجب شده سازمان اداری و استخدامی کشور با ابلاغ «نظام‌نامه مديريت توسعه فرهنگ سازمانی» به شماره 302550 مورخ 14/6/1397 به موضوع فرهنگ سازمانی رسميت دهد.

    در شرکت آب و فاضلاب استان سمنان نیز از ابتدای سال 1400 کمیته فرهنگ سازمانی شروع به کار کرده و لازم به ذکر است که نظرسنجی و سنجش فرهنگ سازمانی در این شرکت از سال 1397 به صورت متوالی هر ساله در نیمه دوم سال به صورت الکترونیکی در بین کلیه همکاران سطح استان مورد سنجش قرار قرار گرفته است. سنجش فرهنگ سازمانی در این شرکت بر اساس تقسیم‌بندی نه‌گانه به شرح ذیل صورت می‌پذیرد:

     

     

    کمیته ساختار و فناوری‌های مدیریتی

     

    اعضای این کمیته عبارتند از معاون منابع انسانی و تحقیقات، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌گذاری، معاون مالی و پشتیبانی، معاون خدمات مشترکین و درآمد، مدیر امور مالی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و بودجه و مدیر دفتر تحقیقات و توسعه مدیریت.

    این کمیته در خصوص مسایل ذیل تصمیم‌گیری می‌کند:

    1- تعیین وظایف و اختیارات قابل واگذاری به سطوح شهرستانی برای تفویض اختیار و تمرکززدایی.
    2- استانداردسازی تجهیزات، ساختمان‌ها و فضاهای اداری و استقرار و اجرای آن.
    3- تعیین استانداردهای کیفی خدمات دستگاه (از نقطه‌نظر کیفیت، کمیت، قیمت و زمان ارایه خدمات و رضایت خدمت‌گیرندگان در چارچوب نظام جامع مدیریت عملکرد دستگاه) با هماهنگی ستاد مرکزی دستگاه‌های جرایی.
    4- تعیین قیمت تمام‌شده خدمات و فعالیت‌ها برای اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی.
    5- استقرار مدل‌های مدیریتی پشتیبان مانند: نظام پیشنهادات، نظام‌های تصمیم‌گیری، مدیریت دانش، نظام‌های توسعه نظم و انضباط اداری و مالی، کنترل پروژه، کنترل اهداف، نظام‌های شراکت (برون‌سپاری، خصوصی‌سازی، پیمانکاری، خرید خدمت و...)، زیرساخت‌های نظام‌های حقوقی.

    * تمامی تصمیمات این کمیته باید به تصویب کارگروه توسعه مدیریت دستگاه برسد، مگر مواردی خاص که از طرف کارگروه به آن تفویض شده باشد.

     

    کارگروه توسعه مدیریت

     

    در راستای اجرای مصوبه شماره 11852/93/206 سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و اجرای نقشه راه اصلاح نظام اداری و همچنین فراهم نمودن اجرای تکالیف و وظایف مقرر در قانون مدیریت خدمات کشوری، کارگروه توسعه مدیریت در شرکت آب و فاضلاب استان سمنان تشکیل گردیده است. وظایف ذیل برعهده این کارگروه می‌باشد:


    1- برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های نظام مدیریت عملکرد و فراهم آوردن الزامات ارزیابی عملکرد کارکنان، واحدهای سازمانی و شرکت
    2- برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌ها در حوزه منابع انسانی شامل توانمندسازی، جانشین‌پروری، انتخاب و انتصاب مدیران و ...
    3- برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌ها در حوزه وظایف کلیه واحدها جهت ارتقاء سلامت اداری و صیانت از حقوق شهروندی
    4- برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های تنظیم روابط و مناسبات اداری براساس امنیت روانی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی
    5- برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های نحوه واگذاری و نظارت بر برون‌سپاری تصدی‌ها و فعالیت‌های واگذارشده
    6- چابک‌سازی، متناسب‌سازی و منطقی ساختن ساختار تشکیلات نظام اداری با عنایت به تصدی‌های برون‌سپاری‌شده
    7- هدایت و راهبری واحدهای تابعه در خصوص اجرای دقیق برنامه‌های اصلاح نظام اداری و کنترل و نظارت بر آنها
    8- دانش‌بنیان کردن نظام اداری از طریق به کارگیری مدیریت دانش و یکپارچه‌سازی اطلاعات
    9- تصویب برنامه‌های عملیاتی سالانه شرکت همراه با پیش‌بینی بودجه مورد نیاز اجرای برنامه‌ها منطبق با بودجه سالانه شرکت
    10- تهیه گزارش‌های تحلیلی ادواری از اجرای برنامه‌های عملیاتی سالانه و همچنین عملکرد کمیته‌های تخصصی مربوطه

     

    سیستم های نوین مدیرتی

     

    شرکت آب و فاضلاب استان سمنان از سال 1398 نسبت به پیاده‌سازی چهار استاندارد به شرح ذیل اقدام نموده است و گواهی‌های ذیل را دریافت نموده است:

    1- استاندارد تضمین مدیریت کیفیت: ISO 9001:2015
    2- استاندارد کیفیتی آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون: ISO 17025
    3- استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی: ISO 45001
    4- استاندارد مدیریت انرژی: ISO 50001

     

     

    شناسنامه صفحه

    عنوان صفحه: واحد توسعه مدیریت
    مرجع اطلاعات: معاونت منابع انسانی و تحقیقات
    ویرایش کننده : کارشناس فنی سایت   ارتباط با کارشناس
    تاریخ آخرین ویرایش: 1400/07/06

    6.1.7.0
    گروه دورانV6.1.7.0